niedziela, 11 listopada 2012

,,Ocalenie Atlantydy" Zyta Oryszyn

,,Kunsztowny, finezyjny obraz losów przesiedleńców i ich dzieci, którzy po wojnie osiadają w poniemieckim miasteczku na Dolnym Śląsku. Lekko groteskowa opowieść o sposobach na przeżycie w nowej, absurdalnie niebezpiecznej i wciąż zmieniającej się rzeczywistości, w czasach, gdy wszystko było polityczne i światopoglądowe. Panorama obejmująca okres od II wojny do stanu wojennego."

Zyta Oryszyn, a właściwie Anna Zyta Kaczyńska z domu Bartkowska urodziła się 16 sierpnia 1940 w Zagórzu k. Sanoka. Kobieta to polska pisarka, dziennikarka, tłumaczka. ,,Ocalenie Atlantydy" to pierwsza od dwudziestu lat powieść Zyty Oryszyn.

Babcia Mania znajdowała się w schronie. Wciąz ją coś dusiło i kaszlała, pomimo tego, ze było zabronione. Gdyby ktoś ją usłyszał mogło by stać im się coś złego lub mogliby stracić życie. Chodziły pogłoski, że będzie wojna. Niemcy i Sowieci chcieli napaść na Polskę. Gdy wpadli na podwórze ludzie zaczęli uciekać na zachód, na ziemie odzyskane. Byli niewykształceni, chcieli uciekać do rzeki Kongo, gdyż myśleli, że się tam znajduje. Jak można się domyślić - nie znaleźli jej. Dostali się na zachód, były tam domy piętrowe, nie było lasów, były pola. Postanowili się tam osiedlić. Wszystko było tam inne, niż dotychczas...

Książka opowiada o losach ludzi po wojnie, dokładnie o przesiedleńcach. Jest to kolejna ksiażka Zyty Oryszyn, jednak została ona napisana dopiero po upływie 20 lat od wydania ostatniej pozycji. Mimo wszystko bardzo się cieszę, że powstała.

Było to moje pierwsze spotkanie z twórczością tej autorki, jednak mam nadzieję, że nie ostatnie. Bardzo spodobał mi się jej styl pisarski, sposób, w jaki opisywała wydarzenia zwiążane z bohaterami.

Język książki jest prosty, zrozumiały, książkę czyta się bardzo szybko. Temat też jest bardzo wzniosły, ważny, trzeba mówić o życiu po wojnie. Było to już moje kolejne spotkanie z tą tematyką , jednak mam nadzieję, że nie ostatnie.

,,Ocalenie Atlantydy" polecam  wszystkim, którzy chcą poznać losy ludzi po zakończeniu II wojny światowej.

Moja ocena : 8/10

2 komentarze:

  1. Kruszynko, zawsze wynajdujesz takie smaczne kaski:)
    Zaciekawila mnie bardzo Twoja recenzja, musz eposzukac tej ksiazki:)

    OdpowiedzUsuń